De tweede maandag van januari is het ruim-je-bureau-op-dag. Hoe fijn is het om met een opgeruimd bureau het nieuwe jaar in te gaan. Dit creëert rust, zorgt ervoor dat je niet snel afgeleid bent èn je verliest geen tijd omdat je een document of die ene map niet kunt vinden. Je rommelige bureau een keer goed onder handen nemen is natuurlijk niet gebonden aan de ruim-je-bureau-op-dag, dat kan elke dag. Plan hiervoor wat tijd en je zult merken dat een opgeruimd bureau veel prettiger werkt.
We helpen je graag! Lees onze tips.
Begin met alles leegmaken en sorteren
Verzamel alles wat je op je bureau, in lades en kastjes hebt liggen. Het opruimen begint met het sorteren van alles wat je verzameld hebt. Leg bij elkaar wat bij elkaar past. Stapeltjes papierwerk (gesorteerd op prioriteit), boeken, kantoorartikelen, opladers enz. Dit geeft je inzicht in wat je eigenlijk allemaal op je werkplek hebt liggen. En nu je bureau toch leeg is, haal er dan even een doekje overheen zodat het meteen schoon is.
Minder is beter
De volgende stap is kritisch kijken naar de stapeltjes die je gemaakt hebt. Wat heb je ècht nodig, wat is verouderd, waar heb je teveel van? Heb je 10 pennen nodig of is 2 eigenlijk wel voldoende? En voor het opladen van je telefoon is 1 oplader echt voldoende. Alles wat je niet nodig hebt, ruim je op op een plek voor spullen die je niet snel bij de hand hoeft te hebben of gooi je weg.
Handig inrichten
Wat overgebleven is dus noodzakelijk om je dagelijkse werk goed te kunnen doen. Ga alles nu een vaste logische plek geven. Dingen die je dagelijks nodig hebt binnen handbereik, dingen die je niet zo vaak nodig hebt in een ladenblok of een kastje. Zorg dat je niet te lang hoeft te zoeken naar dagelijkse benodigdheden, want dan is je werkplek in no time weer een bende.
Werk je nog veel met papier, koop dan documentbakjes waarmee je papieren kunt sorteren op prioriteit. En mappen voor het opbergen van papieren die je minder vaak nodig hebt. Zet deze mappen in een kastje of op een schap, zodat ze niet op je bureau staan, maar wel binnen handbereik. En om zaken snel terug te vinden voorzie je de documentbakjes en mappen van labels.
Een ladenblok geeft je opbergruimte voor spullen die je niet direct nodig hebt. Gebruik de bovenste lade voor het opbergen van de pennen, markers, nietmachine, perforator, opladers enz. Dit hoeft niet allemaal op je bureau te liggen, in de bovenste lade van je ladenblok heb je het toch direct bij de hand. Werk je vooral digitaal en heb je maar een beperkt aantal ‘kleine spullen’ dan kun je hiervoor ook een losse lade onder je bureaublad bevestigen.
Digitale orde
Tegenwoordig wordt veel gewerkt met digitale documenten. Ook hiervoor geldt dat het goed en logisch ordenen van je documenten en je mailbox zorgt voor rust. En het kost je veel minder tijd wanneer je een document of e-mail terug moet zoeken. Zorg dus ook dat je online werkplek opgeruimd is.
Beperk kabels
Het gebruik van verschillende apparaten zorgt voor een groot aantal kabels op en onder je bureau. Dit ziet er vaak erg rommelig uit. Zorg dat zichtbare kabels bij elkaar gehouden worden en probeer ze zoveel mogelijk uit het zicht te weg te werken.
Et voilà, het is je gelukt om een keurig opgeruimde en geordende werkplek te creëren.
En nu de grootste uitdaging…
De grootste uitdaging is nu om je werkplek opgeruimd te houden. Als je aan het einde van je werkdag een paar minuutjes de tijd neemt om alles wat je gebruikt hebt even op te bergen, dan kun je de volgende werkdag direct aan de slag aan je opgeruimde bureau. Maak hier een routine van!
Het klinkt allemaal zo logisch, maar is je bureau een bende pas onze tips eens toe en ervaar zelf dat een opgeruimd bureau je echt rust geeft en het werken eraan een stuk prettiger maakt.