Dé checklist voor een juiste werkhouding

Of je nu op kantoor werkt, thuis of op een flexplek. Het is ontzettend belangrijk om een goede werkhouding te hebben. Niet alleen voor je concentratie of productiviteit, maar ook tegen lichamelijke klachten. Steeds vaker wordt onze chatbox gevuld met de vragen die niet alleen over bureaustoelen en bureaus gaan, maar er is ook behoefte aan informatie over het instellen van een werkplek. Hoe weet ik nou of ik goed zit? Is er een checklist voor een goede werkhouding die medewerkers thuis kunnen gebruiken? En wat is de juiste hoogte van mijn bureau? In deze blog geven we antwoord op al deze vragen.

Is een juiste werkhouding meetbaar?
Een juiste werkhouding is vooral een kwestie van gevoel. Het klinkt cliché, maar elk lichaam is anders. Niet alleen wat betreft de antropometrie, dus de maatvoering van het lichaam. Maar ook spieren, pezen, zenuwen, aderen, gewrichten, weke delen en bijvoorbeeld rug- en bekkenstand en lichaamsverhoudingen verschillen sterk per persoon. Een weetje: het menselijk lichaam maakt je binnen 20 minuten attent op een slechte werkhouding. Een prikkelend gevoel of gevoelloosheid in een arm, been, schouder of nek zijn de meest voorkomende signalen. Hoofdpijn en vermoeidheid kunnen ook gevolgen zijn van een verkeerde werkhouding. Dit wordt geleidelijk opgebouwd, maar kan ook andere oorzaak hebben, zoals werkstress, licht, temperatuur of geluid. Een goede werkhouding is erg belangrijk om klachten en stress te voorkomen en om productief te blijven.

Wat is een goede werkhouding? 
Wie zijn bureaustoel, bureau en monitor heeft ingesteld zoals het bedoeld is, vergroot de kans op een goede werkhouding aanzienlijk. Een werkhouding is goed als die geen klachten van tijdelijke of blijvende aard veroorzaakt. Dus hoe bereik je een goede werkhouding? Er zijn een aantal belangrijke regels om op te letten. Hoofdregel: stel eerst je stoel in en daarna pas de hoogte van je bureau en monitor. Eerst het bureau instellen en vervolgens de bureaustoel is de omgekeerde weg en is vragen om problemen.
Vervolgens: Het instellen van je thuiswerkplek verloopt steeds in eenzelfde volgorde. Onze checklist legt je in 10 eenvoudige stappen uit hoe je dit het beste kunt doen. Deze checklist kan uiteraard ook gebruikt worden voor een werkplek op kantoor. Download hem hier onder!

Als je onze checklist volgt, is je werkplek in de basis ergonomisch juist ingesteld. Dat wil zeggen dat het gebruiksvriendelijk en comfortabel is. Er is dan voor de gemiddelde gebruiker een grote kans op klachtenvrij werken. Het lichaam heeft overigens voldoende flexibiliteit in zich om kleine instelfouten op te vangen. Mocht de instelling alsnog klachten veroorzaken dan rest er niets anders dan de instelling van je bureaustoel, het bureau of de monitorstand te finetunen en dat net zolang totdat het werken aan je thuiswerkplek geen fysieke problemen meer geeft.

×