Wat betekent hybride werken voor jouw bedrijf?
Waar werkgevers in het verleden sceptisch tegenover thuiswerken stonden, heeft de corona-periode laten zien dat medewerkers die thuiswerken productiever zijn. Daarnaast is er minder reistijd en waarderen medewerkers de flexibiliteit die thuiswerken met zich meebrengt, waardoor een betere balans werk-privé mogelijk is. Maar het ontbreken van de sociale contacten op kantoor wordt als een groot gemis ervaren. Waarom niet het beste van twee werelden combineren… medewerkers hybride laten werken?
Hybride werken
Hybride werken wil zeggen dat de keuze van de locatie waar je werkt flexibel is. Niet het beschikbare gebouw is leidend, maar het type werk, de taken die verricht moeten worden, de gewenste interactie met collega’s en de persoonlijke voorkeur van medewerkers en relaties. Enkele dagen per week op kantoor, de rest van de werktijd ‘ergens anders’.
De beweging naar hybride werken is niet nieuw, het past in deze tijd van digitale mogelijkheden en de behoefte om werktijden persoonlijk in te vullen. Corona heeft de beweging alleen onverwacht in een stroomversnelling gebracht. Noodgedwongen moesten medewerkers thuiswerken en fysieke overleggen werden geplande online meetings.
Sinds de terugkeer naar kantoor, is er kritisch gekeken naar de huidige inrichting van het kantoor. Bij het hybride werken zijn de keuzes in tijd en ruimte groter dan in ons ‘oude normaal’. Kantoren zullen blijven, maar de functionaliteit en inrichting zijn veranderd.
Ontmoetingsruimten
Er ontstaat meer behoefte aan inspirerende ontmoetingsruimten. Plekken waar medewerkers elkaar informeel kunnen ontmoeten, even bijpraten, werkzaamheden afstemmen en ideeën uitwisselen. Dit kan één op één zijn, maar ook in team- of groepsverband. Naast de veelal bestaande vergaderruimtes ontstaat dus de behoefte aan zithoekjes en brainstormruimtes.
Flexibele werkplekken
Het kan voorkomen dat medewerkers geen vaste werkplek meer hebben in een kantoortuin. Omdat medewerkers deels vanuit huis werken wordt het aantal benodigde werkplekken minder. En medewerkers willen, afhankelijk van hun werkzaamheden, zelf een geschikte werkplek kiezen. Met enkele collega’s bij elkaar om eenvoudig onderling werkzaamheden af te kunnen stemmen. Of juist een stilteruimte waar je kunt videobellen met een collega of klant.
Thuiswerkplekken
Het thuiswerken zal voor veel medewerkers een blijvertje zijn. Al zal enkele dagen thuiswerken afgewisseld worden met werken op kantoor. Een ergonomisch goed ingerichte thuiswerkplek is een voorwaarde om lichamelijk klachten nu en in de toekomst te voorkomen.
Realisatie hybride werkomgeving
Voor de invulling van hybride werken en de gevolgen hiervan voor de inrichting van je kantoor is geen kant-en-klaar plan beschikbaar. Er zijn een groot aantal variabelen zoals het type organisatie, type werkzaamheden, de ‘nieuwe’ functie van het kantoor, de huidige inrichting, de wensen van de individuele medewerker enzovoort. De beweging naar hybride werken vraagt om maatwerk, ervaring, creativiteit en deskundigheid voor zowel de inrichting van de kantooromgeving als de thuiswerkplek.
Hahebo helpt graag om samen een nieuwe werkomgeving te creëren, passend bij jullie invulling van hybride werken. Denk hierbij onder andere aan:
Inventarisatie, advies, ontwerp en realisatie (her)inrichting kantoor;
Akoestische verbeteringen;
Inruil/opkoop bestaande meubilair;
Advies en inrichting ergonomische thuiswerkplekken;
Werkplek-advies voor medewerkers.
Neem geheel vrijblijvend contact op via de knop en ontdek wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen: